МОЕТО КРАСИВО АЗ И КАК ГО СРЕЩНАХ В СТУДИОТО ЗА ЦВЕТЕН И СТИЛОВ АНАЛИЗ НА ДРЕХИТЕ от Анелия Янева За първи път видях в огледалото срещу себе си една непозната и много красива жена (Ама как, това аз ли съм?! Хайде бе, не може да бъде, абсурд!) още когато магазинът за шапки на Ирина Сердарева се намираше на Раковски. След дълъг и истеричен работен ден, решена да си доставя малко женска радост, се отбих в него. Беше зима, рано се мръкваше и се оказах единствената посетителка. Въпреки че бавно и с удоволствие разгледах моделите, не изпробвах нито един - бях сигурна, че моята шапка е нищо друго освен борсалино. А такова нямаше. Явно привлечена от безцелното ми суетене, една усмихната жена самата Ирина Сердарева, както се разбра по-късно, предложи да ми помогне със съвет. Обясних й проблема. А тя без колебание ми подаде самия антипод на моето борсалино - елегантна и женствена шапка с широка обърната периферия. И чудото стана от огледалото ме гледаше красивата непозната, каквато дотогава вярвах, че никога не мога да бъда. Оттогава бичам да се оглеждам в очите на другите те явно виждат в мен онова, което винаги ми е убягвало. Втората ми среща с красивата непозната в огледалото стана в студиото за цветен и стилов анализ на дрехите на Маргарита Асадурова. За близо осемте часа, прекарани там в една гореща юлска неделя, Маргарита успя да проникне отвъд моя делови и овладян вид, който обикновено нахлузвам като рицар своята броня, и да извади на бял свят една сексапилна и бляскава жена. Ама че сюрприз! И така аз съм Анелия и съм зима. Казано с езика на цветовия анализ, моето естествено послание е сила, а характеристиките на излъчването ми са мощ, енергия, яснота. Дотук описанието почти съвпада със собствената ми представа за самата мен, но сега започват изненадите. Цветовете, които най-добре ме изразяват, са ярки, наситени и студени. А моят гардероб в момента е съставен основно от пастелни и топли тонове. С други думи досега съм мислела себе си за акварел (или есен според цветния анализ), а се оказва, че всъщност съм маслено платно на импресионист нещо като Ириси или Звездна нощ на Ван Гог например. Ако дрехите са езикът ни за общуване, цветовете са думите, а стилът граматиката, така започва нашият разговор с Маргарита. Според английската система за цветен анализ отделните сезони (пролет, лято, есен, зима) се свързват с четири доминанти в излъчването на хората, подобно на четирите вида темперамент. Хората интуитивно схващат нашето излъчване, дори ние да не сме осъзнати за него и да не го комуникираме съзнателно, казва Маргарита. Целта на анализа на индивидуалния имидж спокойно и съсредоточено вглеждане в човека, е да се намери пресечната точка между това как ти се чувстваш в даден цвят и как хората те възприемат с него. Най-голямото предимство на тази система е, че тук нищо не се оценява крайно, не се слагат етикети като добро или лошо. Хората могат да бъдат различни типове и всички те са хубави по свой си начин. В системата няма нищо окончателно и категорично идеята е не да ограничава и да вкарва в рамки, а да даде познание и свободата да изразяваш себе си през дрехите. Цветният анализ, създаден от швейцареца Йохан Итън, преподавател в школата за визуално-пластични изкуства Баухаус и доразвит в Щатите от Робърт Дор отначало за целите на холивудската филмова индустрия, спомага за позитивно настройване на мирогледа и фокусиране върху стойностните неща в дадена личност. Процесът е по-интимен и уединен в него могат да участват най-много трима души, като не е задължително да се познават отпреди. Мой спътник в това приключение беше Диана Георгиева, маркетинг консултант на световноизвестна фирма за часовници и бижута, с която се срещахме за първи път. За четирите си години практика като консултант по цветен и стилов анализ Маргарита Асадурова се е срещнала с над 120 души. При нея идват различни хора някои се интересуват само от дрехите и искат да научат инструмента, по който сами да си правят стайлинга. Други навлизат по-надълбоко в себе си, свързват се с творческата си страна. Мъжете, потърсили консултацията на Маргарита, са 20 25% от общия брой, предимно в активна възраст. Те най-често идват заедно с приятелката си. Повечето от тях възприемат този анализ като част от работата върху себе си с цел личностно развитие, т.е. вече са направили някакви стъпки в тази посока. Според Маргарита мъжете гледат много по-практично на тази система и държат след направения цветен и стилов анализ да видят конкретен резултат. Жените, напротив, търсят по-скоро емоцията и преживяването. Лично за мен откривенето на индивидуалния ми стил се превърна в истинска еуфория. Преди да вляза в студиото на Маргарита бях сигурна, че моят стил е класическият с леки забежки към ангелския и естествения. Тези представи обаче се разпръснаха като пилци, когато излязох пред журито, съставено от Маргарита, нейния асистент Светла Запрянова и Диана Георгиева, облечена в бласкав стил. Ключовите думи на този стил са елегантен сексапил, шик, лукс, филмова звезда, класа. При него се набляга на отличното качество на материите, подчертаната талия, меките линии, женствените аксесоари и детайли. И ха! - на шапките с широки меки периферии. Шесте основни стила - драматичен (магьосницата), класически (кралицата), естествен (разбойничката; в мъжкия вариант това е юнакът, който трагва на поход, за да извърши добри дела), игрив (елфът - това е слугата, шутът, който обикновено гравитира около главния герой), ангелски (принцесата) и бляскав (нимфата), са основани върху теорията на Юнг за архетипите. Казано на по-популярен език, това са шест типа герои, които срещаме в приказките, легендите и митовете. Всяка от тези групи носи своята енергия в зависимост от пропорцията между мъжката и женската енергия в отделната личност. Мъжката енергия има нужда от структура и плътност; женската търси ефирните материи и омекотените линии. Пропорцията на енергиите откриваме в самото тяло то, заедно с излъчването на човека, е отправна точка при определянето на стила. Шестте вида стил важат както за жените, така и за мъжете. Не е достатъчно един стил просто да подхожда на конструкцията на тялото ни, важно е дали самите ние се чувстваме хармонични в него, подчертава Маргарита. Самата Маргарита открива своя стил и сезон по най-трудния път - необходими са й цели три години, за да се реши да сложи своите цветове (тя също е зима) и да приеме, че за нея най-подходящ е ангелския стил. В момента, в който го направих обаче, обратната връзка на хората около мен беше недвусмислена. Околните винаги реагират, независимо дали си официално облечен или не важен е цветът. Преди носех смес между драматичния и естествения стил, а се оказах в ангелския израз на прекомерната ми чувствителност. Но тези дрехи показват твоята уязвимост и хората инстинктивно реагират според това послание ако виждат, че си раним и нежен, никой няма да те нарани. Маргарита дълго време търси призванието си, защото не иска професията й да е просто начин за изкарване на пари. Тя редува работа в медиите (сред тях в. Капитал и Harper's Bazaar), в рекламата, занимания по психология (посещава практически семинари, гост-слушател е на лекциите на юнгенианската общност в България) и рисуване (след дългогодишна раздяла с рисуването сега е приета държавна поръчка в Художествената академия). А откакто се помни се занимава с материи и дрехи, дори самата тя шие. Общото между всички тези нейни интереси и сегашното й занимание е комуникацията. Помага й и чиракуването при английски консултант по цветен и стилов анализ в продължение на година и половина. Сега тя посреща дошлите за консултация при нея с думите: отличавай се, привличай, въздействай. А мен ме изпрати с: Бъди себе си!Ти си сексапилна, бляскава, чаровна и елегантна! Вярвам й.
top of page
bottom of page